Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

"Cudze chwalicie swego nie znacie..."

W konkursach biorą udział nie tylko uczniowie, ale i nauczyciele. Jednym z nich był konkurs na esej "Łódź". Stanowił własną refleksję na temat twórczości małego dziecka. Nadesłane prace to krótkie  rozprawy ujmujące w sposób subiektywny problem rozwijania twórczości małego dziecka. Pozwoliły ich autorkom wyrazić własną opinię i zaprezentować osobiste dokonania i przemyślenia dotyczące kreatywności dziecka. Poniżej nagrodzony esej p. Joanny Szczepaniak, który jako jeden z nielicznych  ( wybrano dwie prace) został opublikowany w katalogu Łódź 2020.

                                 Cudze chwalicie swego nie znacie… dlaczego Łódź?

      Podróżujemy, zwiedzamy, przemieszczamy się, wciąż w ruchu nie dostrzegając tego co nas otacza, jest równie wartościowe i to na wyciągnięcie ręki.

    Dlaczego Łódź nie jest kierunkiem wędrówek, jak Gdańsk, Kraków, Wrocław? Łatka przeszłości- szarobure ulice, zaniedbane podwórka, ściekiem płynące koryta rzeczne.

            Od 26 lat pracuję w szkole. Śledzę zmiany te dobre i złe. Obserwując siedmiolatków, sześciolatków przychodzących do szkoły zauważyłam, że niewiele wiedzą na temat Konstantynowa Łódzkiego, czy Łodzi, ich obcowanie z szeroko rozumianą kulturą i sztuką ogranicza się do wyjść do teatru ( zazwyczaj organizowanych przez przedszkola, szkoły, ale niestety sporadycznie wychodzące z inicjatywy rodziców), a słowo „galeria” najczęściej jest utożsamiane  z marketem, a nie dziełem sztuki.  Miejsca im bliskie, tak naprawdę są dalekie i obce.

Życie w biegu, hałasie, ze stałym łączem internetowym powoduje, że dzieci mają problem ze „wsłuchaniem się” w ciszę w lesie, parku, by dostrzec otaczający świat fauny i flory. Często nie potrafią wzajemnie się słuchać. Niektóre  jednostki, mają głęboko zakorzenioną nieśmiałość i wiarę w to, że w czymś są mocne.

To właśnie moje doświadczenia w pracy z dziećmi, własne przemyślenia i refleksje,  a także osobiste zainteresowania naszym regionem i  samą Łodzią skłoniły mnie 10 lat temu do napisania innowacji pedagogicznej „Wieloraki Regionalek”, dzięki której na zajęciach wykorzystuję twórczą  pracę w ośrodkach zainteresowań rozwijając jednocześnie kiełkujący w dzieciach zalążek  wiedzy  na temat bliżej i dalszej okolicy pielęgnując lokalny patriotyzm.

 Innowacja ta pozwala wzmocnić i pobudzić wyobraźnię, zainspirować do samodzielnej pracy uczniów, rozwija ich  zainteresowania stolicą naszego województwa- Łodzią.  Dzieci angażują się twórczo na czterech poziomach: fizycznym (ruch ciała w trakcie improwizacji, dram, tańców), emocjonalnym (emocje w trakcie wchodzenia w role, podczas pracy zespołowej, w czasie prezentacji), intelektualnym (rozwijanie zainteresowań przyrodniczy, polonistycznych, logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zadań, problemów matematycznych, wyszukiwanie informacji, w trakcie dyskusji i przy podsumowaniu), manualnym  ( w czasie tworzenia prac plastyczno-technicznych, map, instrukcji).

A dlaczego Regionalek jest „Wieloraki”?.... zacytuję  Howarda Gardnera: "W tradycyjnej szkole poddajemy każdego edukacji, która najlepiej przygotowuje do zawodu profesora uniwersytetu i oceniamy go wedle tego, czy spełnia owe wąskie kryteria sukcesu.[...] Powinniśmy poświęcić mniej czasu na klasyfikowanie uczniów według uzyskiwanych przez nich ocen, a więcej na odkrywanie ich naturalnych predyspozycji czy uzdolnień i rozwijanie ich." 

Odkrywanie mocnych stron to podstawa budowania u dziecka poczucia własnej wartości i akceptacji siebie, pozwala zrozumieć, że każdy jest zdolny do nauki, ale nie istnieje jeden idealny dla wszystkich sposób zdobywania wiedzy i umiejętności. Poznanie słabszych obszarów sprzyja pracy nad ich rozwijaniem i wzmacnianiem. Ważne jest, aby każdy rodzic patrzył na swoje dziecko jako na istotę niepowtarzalną, która posiada indywidualny kod możliwości, aby akceptował tę indywidualność i starał się ją wspierać. 

  Ja pokazuję moim wychowankom Bajkową Łódź, Łódź Zieloną, Łódź Fabrykancką, Łódź Filmową… organizuję gry terenowe po Lesie Łagiewnickim, Księżym Młynie, Parku na Zdrowiu. Szukamy „oka śledzia” w Parku Staromiejskim,  odkrywamy symbolikę żydowskich nagrobków na cmentarzu. Tańczymy, malujemy i zwiedzamy w plenerze, ogrodach muzealnych. Aktualnie muzea w niczym nie przypominają tych z mojego dzieciństwa. Są otwarte na współpracę z bogatym wachlarzem zajęć, warsztatów edukacyjnych. Uczniowie tworzą wielobarwne mapy myśli dotyczące Łodzi, swoje wspomnienia z wypraw zapisują w Pamiętniku Regionalka w formie sprawozdań i rysunków.

Czuję oddech moich uczniów przepełniony zachwytem w bajkowym  Pasażu Róży, słyszę zdziwienie, na wiadomość, że  nasz Ogród Botaniczny jest największym w kraju, a Palmiarnia  jest jedną z najnowocześniejszych w Europie, widzę zaskoczenie,  na wieść że Park Źródliska I wraz z Parkiem Źródliska II uznany został w całości za pomnik przyrody oraz wpisany do rejestru zabytków.

   Pandemia wszystkich nas zaskoczyła… Okres zdalnego nauczania nie zniechęcił mnie do pokazywania Łodzi, tylko zmusił do prezentacji jej w innej formie. Opracowałam interaktywny Escape Room „W Ogrodzie Botanicznym”  oraz interaktywną prezentację „Moje miejsce” w Genially. W maju uczniowie projektowali maskotkę UE- Syriusza tym razem z emblematami regionalnym Łodzi, tworzyli plakaty pod hasłem  „Warto zajrzeć do Łodzi”. Wspólnie z rodzicami przygotowywali rysunkowe opowiadania o regionie do własnych teatrzyków Kamishibai.

Wiele satysfakcji daje mi, gdy słyszę od rodziców, że w czasie spacerów z dzieckiem po Łodzi to  oni uczą się od niego czegoś o mieście, że wspólnie szukają małych pomników Se-ma-fo-ra.

  Łódź, przez wielu niedoceniana, nie jest wbrew pozorom szara, a wielobarwna. Wystarczy na nią spojrzeć z innej perspektywy.

Uwielbiam cytat  Phila Bosmansa „Czas to nie droga szybkiego ruchu pomiędzy kołyską, a grobem; czas – to miejsce na zaparkowanie pod słońcem”. Tym słońcem może być nasza piękniejąca Łódź… wystarczy zatrzymać się na moment…

Literatura:

P.Bosmans „Szczęście na każdy dzień”, Seven 2008

  1. Szmidt Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007

Fragmenty wystąpienia prof. Howarda Gardnera nt. koncepcji wielorakiej inteligencji człowieka, wygłoszonego w maju 2005 r. oryginalny tekst dostępny w sieci pod adresem www.pz.harvard.edu/pis/hg.htm

http://www.edulandia.pl/edukacja/1,101856,5468329,jaki_masz_typ_inteligencji_.html

http://www.praktyki.swsz.pl/pliki/pobierz/zalaczniki_13375924875612.pdf