Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Projekt edukacyjno-językowy w Londynie

W dniach 01-06.12.2019r. odbyła się pierwsza w historii naszej szkoły edukacyjno-językowa wycieczka zagraniczna. Uczniowie klas V-VII polecieli do Londynu – stolicy Wielkiej Brytanii pod opieką p. Małgorzaty Kowalskiej-Pęczek i p. Iwony Majdy. Program był bardzo intensywny i urozmaicony. Każdy dzień wypełniony był atrakcjami, ciekawostkami o historii, architekturze Londynu i o kulturze, zwyczajach i codziennym życiu Brytyjczyków. Uczniowie mieli możliwość posługiwania się językiem angielskim w czasie zwiedzania, robienia zakupów, hospitacji szkoły w Oxfordzie i wspólnych gier z obcojęzycznymi rówieśnikami oraz podczas wieczornych warsztatów językowych rozwijających umiejętność komunikacji dostosowanych do poziomu ich zaawansowania. W wolnej chwili uzupełniali również zeszyty językowe pełne informacji i ciekawostek o Wielkiej Brytanii. Dla niektórych uczniów była to pierwsza podróż samolotem połączona ze sprawdzianem przełamywania barier w komunikacji  w codziennych sytuacjach jak i umiejętności funkcjonowania w grupie w obcym kraju. Nauka języka obcego to nie tylko tradycyjne lekcje w szkole z wykładaną gramatyką i długimi listami słówek do zapamiętania, ale również zwiedzanie, praktyczne doświadczanie, słuchanie opowieści i legend, smakowanie tradycyjnych potraw, z naocznym przeżywaniem. Już pierwszego dnia po wylądowaniu na lotnisku Stansted, wynajętym na 5 dni autokarem tylko do naszej dyspozycji, udaliśmy się bezpośrednio do centrum Londynu, gdzie podziwialiśmy panoramę miasta z wysokości 135m koła obserwacyjnego - London Eye. Przejażdżka w szklanej, klimatyzowanej kapsule trwała ok. 30 min, więc mieliśmy sporo czasu na zrobienie zdjęć miasta z każdej strony. Następnie w budynku kas biletowych na London Eye obejrzeliśmy film w 4D o historii Londynu. Wieczorny spacer wzdłuż brzegów Tamizy, z podświetlonymi budynkami Parlamentu, Big Bena, Opactwa Westminster Abbey, pomnikiem Churchilla i mostami zrobił na nas ogromne wrażenie w obecnym okresie przedświątecznym. Drugi dzień naszej przygody poświęcony był na zadania językowe z folderem w historycznym królewskim pałacu Tower of London, gdzie uczniowie w parach lub grupach mieli za zadanie odszukać ukryte w wieży pałacowej sekretne miejsca i rozwiązać wskazane zadania. Przeszliśmy się po komnatach zamku podziwiając armaty, zbroje, klejnoty królewskie i insygnia koronacyjne. Wysłuchaliśmy legendy o krukach mieszkających na stałe w specjalnie skonstruowanych dla nich klatkach w twierdzy. Następnie spacerując  wzdłuż brzegów rzeki minęliśmy słynny Tower Bridge, Tate Modern -(muzeum narodowe międzynarodowej sztuki nowoczesnej w Londynie) kierując się do kolejnego nad Tamizą wiszącego mostu dla pieszych - Millenium Bridge, który przedstawiony został w filmie „Harrego Pottera i Książę Półkrwi”. Dotarliśmy nim do Katedry Świętego Pawła (St Paul's Cathedral), wewnątrz której znajduje się kilka galerii, gdzie najpopularniejszą jest galeria Szeptów znana ze świetnej akustyki umożliwiająca porozumiewanie się szeptem z odległości 30m. Przystanęliśmy również by podziwiać budynek pierwszego w Londynie Szekspirowskiego teatru – Shakespeare Globe, mogącego pomieścić 3000 widzów. Makietę tego amfiteatru jak i Katedry Św. Pawła mogliśmy zobaczyć również w Museum of London. Dowiedzieliśmy się tam o historii Londynu w różnych erach historycznych, o plagach dżumy tzw. Czarnej Śmierci w Londynie (1665) wywołanej przez szczury, (która pochłonęła ok. 100tys. mieszkańców miasta) i o Wielkim Pożarze (1666), który zniszczył 2/3 powierzchni miasta, m.in. spłonęła Katedra Św.Pawła i pochłonął większość szczurów wywołujących epidemię. Fascynująca okazała się galeria z odtworzonymi budynkami użyteczności publicznej znajdującymi się wewnątrz sali wystawowej zainspirowana charakterystyczną dla Londynu architekturą miasta. Tego dnia zwiedziliśmy również Muzeum Brytyjskie, które jest jednym z największych na świecie muzeów historii starożytnej, gdzie podziwialiśmy eksponaty dokumentujące historię ludzkiej kultury od jej początków, czyli czasów starożytnych do współczesności. Zbiory prezentowane są w dziewięciu działach: Starożytny Egipt i Sudan, Starożytna Grecja i Rzym, Bliski Wschód, Azja, Afryka, Oceania i obie Ameryki, Wielka Brytania, prehistoria i Europa, Rysunek i grafika, Monety i medale i badania naukowe. Poza wymienionymi działami w Muzeum Brytyjskim zlokalizowane są też biblioteki i archiwa. Tego wieczora po obiadokolacji odbyły się również warsztaty językowe rozwijające u uczniów umiejętność komunikacji. Kolejny dzień zapowiadał się także interesująco, bowiem zawitaliśmy do Muzeum Historii Naturalnej, w którym mogliśmy doświadczyć symulacji trzęsienia ziemi. Muzeum podzielone jest na 5 głównych działów: botanika, entomologiamineralogia, paleontologia i zoologia. Kolekcja muzeum liczy ponad 70 milionów eksponatów m.in rybpłazówgadówptaków i ssaków w różnych stadiach ewolucji. W głównym holu widzieliśmy zawieszony szkielet płetwala błękitnego, pomnik Darwina, oraz plaster drzewa wycięty z pnia sekwoi o średnicy 6 metrów. Zawitaliśmy też do sal z układem planetarnym, przedstawiających obszary wulkaniczne na całym świecie i ewolucje człowieka oraz zwierząt. Następnie odwiedziliśmy Muzeum Nauki (Science Museum), gdzie mogliśmy doświadczyć jak będzie się wyglądało za 30 lat, polecieć w wirtualną podróż na Marsa, zmienić płeć, zobaczyć jak działają na skórę nowoczesne kosmetyki. Zobaczyliśmy tam również dorobek przemysłu, górnictwa i rolnictwa, w tym wiele ówczesnych nowości technicznych oraz naukowych. Podziwialiśmy wiele eksponatów związanych z działalnością brytyjskich wynalazców, np. Jamesa Watta (tj. pionierskie maszyny parowe, wyposażenie pracowni), George'a Stephensona (parowóz Rakieta), Johna Logie Bairda (prototypowe odbiorniki telewizyjne. Po dużej dawce wiedzy dla odprężenia umysłu przespacerowaliśmy się alejkami królewskiego Hyde Parku, podziwiając ogromny teren ok. 159ha podzielony na dwie części przez jezioro Serpentine i bogactwo przebywającego tam różnorodnego ptactwa. W okresie przedświątecznym atrakcją w Hyde Parku, którą także mieliśmy okazję ujrzeć jest wesołe miasteczko zw. Winter Wonderland zawiarające dom strachów, kilka rollercoasterów, diabelski młyn, sztuczne lodowisko i grotę Mikołaja – Santa Land Grotto, (świąteczna zabawa co roku trwa 5tyg. do 5stycznia). Po wyjściu z Hyde Parku sfotografowaliśmy Marmurowy Łuk- Marble Arch, który w przeszłości służył jedynie członkom rodziny królewskiej i ich oddziałom Królewskiej Artylerii Konnej, którzy jako jedyni byli przepuszczani pod łukiem podczas uroczystych pochodów. Przystanęliśmy na chwilę w tradycyjnym miejscu przemówień i obrad tzw. Speaker’s Corner uznawanym jako forum dla swobodnego wypowiadania wszelkich poglądów w imię wolności słowa (pod warunkiem nieobrażania królowej). Niegdyś przemawiali tam w niedzielne poranki m.in.Karol Marks i Włodzimierz Lenin. Obecnie Hyde Park jest też miejscem wielu koncertów. Ciekawostką jest, że występowali tu m.in. The Rolling StonesPink Floyd, Queen, Eric Clapton ,Bon Jovi, Red Hot Chili Peppers, Depeche Mode i Madonna. Przeszliśmy też po najsłynniejszej, pełnej rozmaitych sklepów ulicy Oxford Street. Miało wtedy miejsce  niesamowite zdarzenie - mijał nas samochód z prezydentem Stanów Zjednoczonych - Donaldem Trumpem! udający się na szczyt NATO w Londynie. Ten bogaty dzień wrażeń kończyliśmy wizytą w Muzeum Figur Woskowych (Madame Tussauds), gdzie mieliśmy udaną sesję zdjęciową z gwiazdami filmu, muzyki i sportu, po której elektrycznymi taksówkami zawieziono nas w niesamowitą podróż po interaktywnej historii Londynu. Mieliśmy też okazję być na herbatce u królowej Elżbiety II ;). Czwarty dzień naszej przygody był niesamowitym przeżyciem dla uczniów naszej szkoły, bowiem odwiedziliśmy niewielką angielską szkołę podstawową w Oxfordzie South Stoke Primary School liczącą ogółem 41 uczniów, z którymi spędziliśmy 3 godziny na wspólnych zabawach edukacyjno-sportowych. Po zajęciach uczniowie polscy wraz z angielskimi uczestniczyli wspólnie w apelu zorganizowanym w pobliskim kościele. Spotkanie nasze uwieczniliśmy pamiątkowym zdjęciem przed budynkiem oxfordzkiej szkoły. Przy rozstaniu z angielskimi dziećmi pojawiły się również łzy wzruszenia po obu stronach. Po drodze mijaliśmy w oddali dom byłego piosenkarza George’a Michaela. Popołudnie spędziliśmy na zwiedzaniu Oxfordu i jego zabytków m.in. University Church of St. Mary's the virgin, Lincoln College, Radcliffe Camera, Bodleian Library, Covered Market a także zrobieniu wyczekiwanych przez wszystkich uczestników wyjazdu zakupów w Oxfordzkiej galerii handlowej Westgate Oxford. Ostatni dzień minął nam również szybko i intensywnie jak poprzednie. Zwiedzanie zaczęliśmy od wizyty w Pałacu Buckingham. Przyglądać mogliśmy się warcie strażników Footguards i paradzie Kawalerii Konnej (Horse Guards) i usytuowanego naprzeciwko Pałacu ozłoconemu pomnikowi królowej Wiktorii. Idąc pieszo przez królewskie parki - Green Park i St. James' Park doszliśmy do Trafalgar Square, który położony jest w miejscu dawnych stajni królewskich i upamiętniający zwycięstwo brytyjskiej Royal Navy w bitwie morskiej pod Trafalgarem w 1805 roku. Na środku stoi 55m Kolumna Nelsona i fontanny sir Lutyensa, które są strzeżone przez cztery ogromne lwy odlane z brązu. Na placu widzieliśmy również pomniki króla Jerzego IV, gen. Haveloka i gen. Napiera oraz National Gallery, w której znajdują się dzieła Leonarda da Vinci, Rembrandta, Vincenta van Gogha, Rafaela, Tycjana, Moneta, Maneta, Camille Pisarra, Paul Cézanne itp. obok której stoi kościół St Martin-in-the-Fields. Na Trafalgar Square był mini jarmark bożonarodzeniowy, gdzie uczniowie mogli kupić pamiątki lub ciepłe przekąski. Plac zamyka rondo i Admiralty Arch. Kolejnymi punktami zwiedzania były: Piccadilly Circus z fontanna i figurką Erosa, słynny sklep M&Ms i największy w świecie sklep z klockami -Lego Store przy Leicester Square, gdzie podziwialiśmy 8m wieżę Big Ben, budkę telefoniczną, stację metra, wiszącą 8m makietę klockową przedstawiającą centrum miasta. Przeszliśmy również przez Chińską Dzielnicę - China Town z charakterystycznymi sklepami i typowymi restauracjami. Ostatnim punktem naszej wycieczki przed wylotem do Polski była wizyta w królewskim obserwatorium astronomicznym w Greenwich, stojącym na południku zero (Prime Meridian) od którego liczy się długość geograficzną, które zbudowane zostało przez króla Karola II w 1675r. Każdy odwiedzający otrzymał audiobooka, który oprowadzał po angielsku zainteresowanych po wszystkich salach wystawowych. W miejscu przebiegu południka rozdzielającego planetę na część wschodnią i zachodnią wytyczono długą metalową linię, przy której również się fotografowaliśmy.

Wycieczka była dla nas wszystkich wielkim przeżyciem, wspaniałym i niezapomnianym doświadczeniem, które z pewnością powtórzymy przyszłym roku.

Opracowała Małgorzata Kowalska-Pęczek nauczyciel języka angielskiego